Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.01.2012 22:20 - Никулска черква
Автор: jim101 Категория: Туризъм   
Прочетен: 4968 Коментари: 1 Гласове:
5

Последна промяна: 31.01.2012 16:07


През миналата година някъде около април-май за пръв път  чух, че в района на село Радилово (Пазарджишко) се строи нова Църква.На фона на случващото се в държавата и на фона на всички неразбори около и в Светия синод няколко ентусиасти от селото и от близкият град Пещера били решили да възстановят един стар параклис в местността над селото. image
По времето на Втората българска държава параклиса бил на търговският  път за крепостта  Цепина ( до с. Дорково). Лично за себе си нямaм обяснение защо по този край на църквите казват „черкви”, но тази местност е известна с това си наименование от стотици години. Един слънчев ден си пиех кафето в крайпътното   заведение „Перлата”край с.Радилово и собствениците, с които бях приятел ,ми споменаха за  ново туристическо местенце. Понеже радиловската мера е много голяма, тя има обработваема земя от  с.Алеко Константиново до с.Бяга и с.Капитан Димитриево та чак до Пещера  в нея се включва и гора от дъб и бор. Та с тези момчета  се заговорихме от дума на дума за разходки и те ми обясниха,че като се тръгне  от края на селото в югозападна посока по пътя към гората за летовището „Св.Св.Константин и Елена” по един широк коларски път и се мине през орехова гора на бившите овчарници и през кариерата  за добив на чакъл, разработена през  „социализъма” се стига до местността над селото, която се казва „Камилище”. Името и идва от хълма,който е изрязан във вид на двете гърбици на камила – та от там и „Камилище”.  image
Това лято един ден в жегата след  големи  уговорки  тръгнахме с дъщеря ми на разходка по тази дестинация.Вървяхме в посоката която момчетата ни бяха казали около 10км. и стигнахме на върха на платото над селото.  Поехме естествено в грешната посока.Върнахме се неудовлетворени поради това, че не видяхме нито една табела която да указва нещо.Питахме хората които видяхме, по пътя, но те така ни обясняваха, че кой знае, кой не знае къде  е и .....,,се върнахме без да стигнем крайната цел. След това някъде есента, въоръжен с огромен ентусиазъм, тръгнах сам да „покорявам”  „Никулска черква” само,че този път  в посока от Пещера, като се прибера през Радилово. И имаше защо.....                                                                                                                                                                                                                          image              
image
image
image Оказа се, че пътеките от към Пещерско са маркирани и обозначени учудващо добре. И този  път с леснота стигнах до параклиса. От там на обратно към Радилово гледките   бяха страхотни. Като на панорама се виждат Родопите до Пловдив и огромното Пазарджишко поле.                                                           image   След  Коледа, когато имаше доста почивни дни реших отново да се поразтъпча, като поема по познатата вече дестинация въпреки падналият сняг. Знаех си, че студа и снега не са ми пречили в туристическите ми разходки , но при предложението ми за този вид развлеченине към близки и познати никой не се нае да ми прави компания освен кучето. Горкият „Бари”. Както се казва нали не може да говори за да ми откаже да дойде с мен, но едва ли за това и тръгна. В началото снега беше около 10см.  и той, нали е малко куче с леснота се движеше върху  бялата пелена. image
image
image
Така тичаше пред мен, наслаждавайки се на свободата си, че аз се задъхвах от бързане за да го стигна. Обаче, като навлязохме в гората и снежната покривка достигна около 30-40 см. гледам кучето  все в моите дири се движи. Аз потъвам в снега и правя „партина” след себе си, той „ хитреца” в моите стъпки  върви. Така докато качим баира на „Камилище”. И там .............кой да срещна в студа и снега? – Бай Стоил. Та гледа ме бай Стоил на среща и ми вика:  - И на теб няма кой да ти се вързва на акъла да ходиш по горите, а?    Аз му отговарям: - Ми няма!Добре,че „хайванчето” не може да говори, иначе и то ще си седи вкъщи  на топло, а не в  този студ и  сняг. А  бай Стоил ми отвръща: - А аз викам на жената да дойде с мен, ама тя неще!И нали си нямам куче,да знаеш по-самотно ми е от теб!Абе добре, че е гората и това движение, с куче,без куче минавам осемдесетте и се чувствам още енергичен. Разделихме се и всеки си хвана пътеките. Точно минах местността  „Калето” ,където снега ясно очертаваше крепостните и стени, иззидани от обли камъни и преспите станаха огромни. image







Открои се една фронтална гледка пред мен  на „тепето”  наречено  Св.Петка в Пещера, (но за него по късно.....),която ме накара отново да се замисля: Наистина ли е толкова богата и красива България колкото изглежда? image
 
 Дойде ми на ум онази поговорка: „За глухия- танцуващите са луди!” Тук по тези места се носи поверието, че климата на Родопите  от с.Варвара и с.Ветрен дол до Баташкото дефиле е лечебен.Много от санаториумите за белодробни заболявания са строени по яката на планината, като този в с.Баткун в землището на с.Паталеница. За това и заради търговския път до Беломорието са правени на височините още от римляните крепости наречени „Калета”.
image Които освен отбранителни съоръжения са служели за приютяване на керваните през дългият им поход. И когато стигнах до „Никулска черква” вече не бях сам с Бари . Колеги от Пазарджик, които бяха тръгнали от „Добра вода” си бяха направили пикник  на барбекютата на поляната пред църквата.Мятаха се едни пържоли с едни пушеци и червено вино. image
image


image

Пих една  студена изворна вода   за загрявка и поех  по обратния път. image image    Вече знаех пътя и не се водех от табелите, които някой с лека ръка бе унищожил . Наложи ми се с подръчен химикал да напиша посоката на една от тях,въпреки студа. image

Така завърши следколедната ми разходка



Гласувай:
5



1. toninabog - Поздрави!
30.01.2012 10:23
За първи път попадам на твоя работа.Хареса ми!Поздрави!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: jim101
Категория: Поезия
Прочетен: 195023
Постинги: 65
Коментари: 37
Гласове: 277
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930