Прочетен: 61696 Коментари: 31 Гласове:
Последна промяна: 30.11.2011 11:53
Някой дали си е задавал въпроса: Кои църкви са отселяли по време на турското робство? Ето кои съм посетил аз:
Арбанаси Великотърновско –Църквата „Рождество Христово" в Арбанаси днес е най-старата, най-интересната и най-голямата по площ.
Строена е вероятно през XV в. В най-стария си вид е била малка с едно помещение и външна апсида. В първата половина на XVII в. е разширена на запад със самостоятелно женско отделение и закрит притвор - http://ivoso.blog.bg/turizam/2006/06/13/arbanasi.5145
Асеновград – Асенова крепост - Най-голямата забележителност на крепостта, останала до наши дни е църквата "Св. Богородица Петричка" /ХІІІ в./. Тя е двуетажна, кръстокуполна, еднокорабна, с широк притвор, над който се издига голяма четвъртита кула.
Архитектурното изящество, декоративната пластична украса на южната фасада, както и уникалните стенописи /ХІV в./, запазени отчасти в наоса, причисляват храма към най-добрите образци на средновековното българско църковно строителство по нашите земи - http://ivoso.blog.bg/turizam/2006/03/16/asenova-krepost.1357
Бобошево Кюстендилско - Бобошевски манастир “Свети Димитър” Основан е през ІХ в. и е един от най-старите български манастири.
Разрушен е при падането на България под турско робство, а е възобновен през ХV в. (1488 г.). Запазени са ценни стенописи от 1488 г.
София – Боянска църква - Ценни стенописи от 1259 г. с високи художествени качества и неоспорим принос в европейската художествена култура. На северната стена са изобразени ктиторите севастократор Калоян, “братовчед царев, внук на сръбския крал Стефан”, и съпругата му Десислава, а на срещуположната стена – царската двойка Константин Тих Асен и Ирина, внучка на цар Иван II Асен и дъщеря на византийския император Теодор Ласкарие - http://ivoso.blog.bg/turizam/2010/09/27/sofiia.611754.
с. Иваново Русенско – Ивановски скален манастир “Свети Архангел Михаил” -Пещерите са били населвани от монаси в периода от 13-ти до 17-ти век
(по-известни и запазени до днес са параклиса Господев дол и Затрупаната църква).
Кюстендил – историческа църква “Свети Георги” – един от най-ценните и добре запазени паметници от средновековната култура на България. Храма е изграден в “столичен тип” кръстокуполни църкви.
Архитектерната й особености и стенописи я датират от Х – ХІ в. Основната част от запазените стенописи са от ХІ – ХІІ в. те имат изключително висока художественна и историческа стойност, а майсторското изпълнение предполага участието на солунски зографи. http://ivoso.blog.bg/turizam/2006/09/19/kiustendil.14746
с. Паталеница Пазарджишко – църквата “Свети Димитър” - в с. Паталеница е един от най - значимите средновековни паметници на културата в България. Паталенската църква е една от малкото запазени добре кръстокуполни църкви в България. По всяка вероятност тя е изписана в момент на подем и съпротива, когато местното население утвърждава решително своите религиозни и племенни права, на сегашната църква е имало по-стара църква "Св. Панталеймон", която и дава името на с. Паталеница. Според преданието, запазено и до днес, преди нашествието на турците (ХІVв.) църквата е била засипана с пръст. Така тя е била запазена. С времето на мястото на църквата се образувал хълм. И в наши дни е запазен спомена от разкриването на църквата, което станало около средата на ХІХ век. Един селянин си вързал магарето на дивата череша, която растяла на могилата. Случайно видял стърчащ от земята метален предмет. След като разровил, той видял метален кръст. Тогава хората си спомнили за преданието за заровената църква. http://ivoso.blog.bg/turizam/2006/06/22/s-patalenica-pazardjishko.5702
Самоков Софийско – църквата “Рожество Богородично” /Бельовата църква/ - Кога е пак съградена не знае никой да каже, нито се намери някъде надпис. По предание се разказва да я е издигнал някой си Бельо и по тази причина да носи неговото име - Бельвата църква. Тя беше, преди да се обнови, през средата преградена... нямаше нито един прозорец, а от вън беше зарита със земя...
Долното изображение показва каква беше преди. А това "преди е в средата на ХІV в. преди покоряването на България от османските турци. През годината, която споменава Никола Образописов, малката домашна църквица на местния феодал Бельо е удължена за сметка на притвора и към нея прибавено ново колонно предверие.
Сапарева баня Кюстендилско – църквата “Свети Никола” построена през ХІІ – ХІІІ в. реставрирана в сегашният и вид през 1937 г. Отличава се със своята архитектура – кръстокуполна църква от рода на свободният кръст с голяма полукръгла апсида.
Църквата е устояла всички бури на петвековното турско робство, през ХІХ в. Разярени черкези се опитват да я разрушат, но един от тях пада с кубето във вътрешността на църквата, уплашени от наказанието на Бог черкезите спират разрушението. В първоначалният си вид църквата е била изписана от вътре, но до днес са запазени само отделни фрагменти.
Тетевен Ловешко – Тетевенски манастир “Свети Пророк Илия” - основан е по време на Втората българска държава, а първите писмени сведения за манастира са от 1600 г. в требник, съхраняван в Националния църковен историко-археологически музей в София. Понастоящем е периодично действащ.
Велико Търново – Църквата „Свети Димитър” - Църквата е свързана с важно събитие от историята на България - обявяване въстанието на братята Асен и Петър срещу византийското владичество, възобновяване на българската държава и провъзгласяване на Търново за нейна столица. В първите няколко десетилетия на възстановената българска държава тя била царска църква на Асеневци, които са и нейни ктитори. Преданието около въстанието на двамата братя почива на разказа на византийския хронист Никита Хониат. Запазени са два живописни слоя. Първият е след средата на ХІV в., а вторият е от средата на ХVІ-ХVІІ в.
Велико Търново – Църквата „Свети Апостоли Петър и Павел” - По своя архитектурен план тя е едноапсидна, кръстокуполна църква. Наосът е разделен от два реда колони на три кораба. Подкуполният барабан се носи от втория чифт свободни колони. Капителите им са различно оформени и украсени с пластична и ажурна резба. Особеност в плана е издълженото източно рамо на кръста, което е свързано с появата на масивен, висок иконостас. В него се включва и предапсидното пространство. На изток църквата завършва с полукръгла апсида. Сводовете, покриващи четирите междурамия на кръст са полуцилиндрични и преминават в стените под тях. По същия начин е решен и притворът. Към притвора е добавен и екзонартекс, свързан с галерия от юг. Източният край на галерията е затворен от малко помещение (параклис), с вход към олтара. В Похвалното слово за св. Йоан Поливотски от св. патриарх Евтимий има сведение, че Търновската църква "Св. Апостоли Петър и Павел", заедно с целия околeн манастир е изградена по поръка на съпругата на цар Иван Асен ІІ, царица Ана (1221-1237), която е наредила да бъдат пренесени там мощите на този светец. След падането на Велико Търново под османско владичество в църквата "Св. Апостоли Петър и Павел" е преместена българската патриаршия. В нея около две години служил последният български патриарх Евтимий (до 1393 г.). Църквата функционира като митрополитски център и през Възраждането. Запазена е надгробната плоча на търновския митрополит Иларион Критски, за който е сигурно, че е погребан в храма. Оцелелите до днес стенописи в църквата са от три различни периода. Първият живописен слой е представен от три образа, изписани в западната арка, между двете колони от север. Това са мъчениците от Едеса - Гурий, Самона и Авив. Този живописен слой се датира към средата на ХІІІ век. Най-късно е стенописвана галерията от юг на църквата. По северната й стена е разположен стенописен календар за месеците януари, февруари, септември, ноември и декември. Фреските от галерията датират от ХVІ в. В църквата са били съхранявали мощите на св. Йоан Поливотски, св. Михаил войн от Потука и на св. Йоан Рилски.
Велико Търново - Църквата "Свети Четиридесет мъченици". Това е най-известния средновековен български паметник във Велико Търново. Построена е и е стенописана от българския владетел Иван Асен II в чест на голямата победа на българите при Клокотница над войските на епирския деспот кир Теодор Комнин на 22 март 1230 г. През XIII—XIV в. църквата "Св. Четиридесет мъченици" е била главна църква на манастира "Великата лавра", който се намирал в подножието на Царевец на левия бряг на Янтра. Била е още царска църква по време на Иван Асен II. В църквата "Св. Четиридесет мъченици" се намират едни от най-значителните писмени паметници - Омуртаговата, Асеновата и Граничната колона от крепостта Редесто от времето на хан Крум.
Надписът на Асеновата колона е посветен на голямата победа на българите от 1230 г. при Клокотница, която издига българската държава като мощна сила на Балканския полуостров. Изписана е в тринадесет реда на български език. Срещу Асеновата колона е Омуртаговата, разкриваща строителната дейност на този забележителен владетел. Събирането на тези колони с надписи за събития от различно време (Първата и Втората българска държава) има за цел да докаже по категоричен начин приемствеността на българските държавнически традиции. Цар Иван Асен II не само е посветил построената от него църква на голямата победа на българите, но е имал за цел да създаде един храм паметник на българската държава. http://ivoso.blog.bg/turizam/2006/06/07/veliko-tyrnovo.4824
Земен Пернишко – Земенски манастир “Свети Йоан Богослов” - Манастирът се състои от две свързани помежду си сгради, малка камбанария и църква по средата на голям двор. Безспорно храмът заслужава най-голямо внимание от целия комлекс.
Той датира още от 11-ти век и е един от малкото оцелели паметници на българската средновековна архитектура, строителство и стенопис. http://ivoso.blog.bg/turizam/2006/06/16/zemenski-manastir.5380
Разбира се и уникалните църкви в Старият Несебър:
Църквата „Свети Стефан” – Новата метрополия – построена Х – ХІ в. Изографисана ХVІ – ХVІІ в.
Църквата „Свети Йоан Кръстител” – ХІV в.
Църквата „Свети Арахангели Михаил и Гавраил” – ХІІІ в.
Църквата „Света Параскева” – ХІІІ в.
Църквата „Христос Пантократор” – ХІІІ в.
Църквата „Свети Спас” ttp://ivoso.blog.bg/turizam/2006/12/08/nesebyr.28729
Средновековната църква “Св. св. Петър и Павел” - /добавена след коментар 14/ (ХІІІ-ХІV в.) – забележителен паметник, върхово постижение на средновековната българска архитектура, точно на хълма срещу Шишмановата крепост.
http://ivoso.blog.bg/turizam/2006/07/21/nikopol.7662
София - Света София
София - Ротондата „Свети Георги”
София - Църквата „Света Петка Самарджийска”
http://ivoso.blog.bg/turizam/2010/09/27/sofiia.611754
Борисов: Разчитаме Началникът да ни пома...
Открийте новия БГ-туристически сайт: www...
7-те чудеса на Кюстендилска област
Храбрите 300. Битката при Термопилите пр...
Няма да е лошо да оправиш заглавието и част от текста в началото - вместо тс - ц. От това чатене на латиница позабравяме българския език...
Иначе поздрав за публикацията.
Българщината и вярата ни през вековете ни е запазило като народ.
Благодаря ти Иво.
Весели празници!
26.04.2008 12:40
28.04.2008 16:20
28.04.2008 16:39
30.04.2008 19:28
01.05.2008 19:29
05.05.2008 20:32
Здравей! Каня те на нашия форум forum.boinaslava.net където от години има тема за българските средновековни църкви. Има данни и снимки за десетки църкви, както и един предварителен списък:
Списъкът:
Благоевградска област
1. Свети Теодор Тирон Добърско – 17 век
2. Роженски манастир Рождество Богородично – 16 век
3. Свети Николай Мелник -12 век
4. Света Богородица Спилеотиса Мелник – 13 век
Бургаска област
1. Света София /Старата митрополия/ Несебър – 6 век
2. Света Богородица Елеуса Несебър – 6 век
3. Свети Йоан Кръстител Несебър - 11 век
4. Свети Стефан Несебър - 11 век, стенописи 1599
5. Свети Теодор Несебър- 13 век
6. Света Параскева Несебър - 13-14 век
7. Свети Архангели Михаил и Гавриил Несебър -13-14 век
8. Христос Пантократор Несебър – 13-14 век
9. Свети Йоан Алитургетос Несебър – 14 век
10. Свети Спас Несебър – 17 век
11. Свети Климент Несебър – 17 век
Варненска област
1. Аладжа манастир Златни пясъци - ? век
2. Свети Теодор Провадия – 15-16 век
3. Успение Богородично Варна - 17 век
Великотърновска област
1. Свети Петър и Павел Велико Търново -13 век, стенописи основно 15 век
2. Свети Георги Велико Търново 17 век
3. Свети 40 мъченици Велико Търново - 13 век, но твърде реставрирана
4. Свети Димитър Велико Търново 13 век /фактически само източната фасада/
5. Църквите на Трапезица – в различна степен на запазеност
6. Килифаревски манастир Килифарево – 14 век олтарната част
7. Горско ново село – 13-14 век
Видинска област
1. Раковишки манастир Света Троица. Стара е църквата - ? век
2. Света Петка Видин – 17 век
3. Свети Панталеймон Видин – 17 век
4. Света Параскева Горни Лом- 14 век
5. Свети Йоан Кръстител Върбово - ?век
Врачанска област
1. манастир Свети Йоан Пусти 16 век
2. манастир Успение БогородичноЧерепиш - 16 век
3. средновековна църква Лютиброд – 12-14 век
4. Свети Никола Долна Кремена-17 ? Век
5. Свети Никола Царевец – 17 век
6. манастир Свети Архангел Михаил Долна Бешовица - 17 век
7. манастир Свети пророк Илия Струпец – 16 век
Кюстендилска област
1. Свети Георги Кюстендил – 11-12 век
2. Свети Димитър Бобошево – 15 век
3. Свети Теодор Бобошево – 12 век
4. Свети Илия Бобошево -17 век
5. Свети Атанасий Бобошево-17 век
6. Свети Архангел Михаил Горановци -16 век
7. Света Петка Вуково -16 век
8. Свети Архангел Михаил Рила -11 век
9. Свети Никола Сапарева баня -12 век
10. Мърводол
11. Успение Боогородично Раждавица - 14 век
12. Свети Йоан Пастух -16 век
13. Преображение господне -Хрельовата кула на Рилския манастир -14 век
14. Свети Петър и Павел - Метох Орлица- 15 век
15. скит Свети Лука – средновековен параклис е вграден в църква от 18 век
16. запазена абсидната стена на средновековна църква Сапаревo - 14 век
17. Свети Никола Вуково - 16-17 век
Кърджалийска област
1. Свети Йоан Предтеча
Ловешка област
1. Манастир Успение Богородично Карлуково -17 век
2. Света Марина – скална църква Карлуково -14 век
3. Свети Григорий /Глигора/ -скална църква Карлуково - 14 век
4. Свети безсребърници Козма и Дамян - скална църква Карлуково - ? век
Монтанска област
1. Свети Никола Долна Вереница – 16 век
2. Свето Възнесение Чипровци – 17 век
Пазарджишка област
1. Свети Димитър Паталеница – 12 век
2. Беловска базилика – Белово – 6 век
Пернишка област
1. манастир Свети Йоан Богослов Земен - 14 век
2. Параклис Свети Йоан Богослов над язовир Пчелина Поцърненци – 16 век
3. Свети Георги Студена – 16 век
4. манастир Свети Никола Пещера /Мрачки/- 14 век олтарната част е от тогава
5. Света Петка Радибош – 16 век
6. Света Петка Радибош – 16 век
7. Света Богородица Прибой – 16 век
8. Света Петка Чуковец – 16 век ?
9. Света Троица Чуковец- 16 век ?
10. Свети Петър Гребен – идея нямам къде е това
11. Света Петка Долни Романци - 16 век
12. Свети Николай Долни Романци - 16 век
13. Ранинско църкве Чепино – 16 век ?
14. манастир Свети 40 мъченици Лева река 15-16 век
15. Света Петка Пенкьовци - 15-16 век /стенописи 19 век/
16. Манастир Архангел Михаил Трън – 14 век
17. Манастир Свети Никола Ребро – 17 век
18. Света Богородица Долна Диканя – 16-17 век
19. Света Петка Брезник - 16 век
20. Билински манастир – 16 век
21. Света Богородица Перник, кв. Църква
22. манастир Свети Дух Косача – 17 век
23. Свети Никола Рани луг – 17 век
24. Скална църква Света Петка край Трън
25. Мисловщицки манастир Велиново - 16-17 век
Плевенска област
1. Свети Петър и Павел Никопол -13-14 век
Пловдивска област
1. Свети Йоан Предтеча Асеновград -13-14 век
2. Света Богородица – Асеновград – 13 век
3. Бачковски манастир Успение Богородично – костница -11-12 век
4. Бачковски манастир Успение Богородично – църква -17 век
5. Бачковски манастир Успение Богородично трапезария -17 век
6. Белочерковски манастир – абсидата е от 11-14 век
7. Червената църква Перушица -5-6 век
8. Манастир Св. Козма и Дамян Куклен 15 век
Русенска област
1. Скална църква Москов дол Червен – 13-14 век
2. Света Богородица Скална църква Иваново– 13-14 век
3. Свети Архангел Михаил /Затрупаната църква/ скална Иваново 13-14 век
4. Свети Теодор /Съборената църква/ скална Иваново – 13-14 век
5. Берберницата скална Иваново – 13-14 век
6. Кръщялната скална Иваново – 13-14 век
7. Господев дол скална Иваново 13-14 век
София град
1. Света София – 6 век
2. Свети Георги – 4 век
3. Света Петка Самарджийска – 16 век
4. Света Петка в митрополията – стенописни фрагменти от 16 век
5. Свети Панталеймон Бояна -13 век
6. Манастир Свети Георги Кремиковци - 15 век
7. Манастир Успение Богородично Драгалевци - 15 век
8. манастир Свети пророк Илия Илиянци 14 век, стенописи от 16-17 век
9. манастир Свети Никола Сеславци - 17 век
10. манастир Свети Йоан Рилски Курило /квартал на Нови Искър/ – 16 век
11. манастир Свети Димитър Подгумер 16 век
12. манастир Успение Богородично Искрец – 17 век
Софийска област
1. Свети Никола Калотина – 14 век
2. Свети Петър Беренде – 13-14 век
3. Свети Никола Марица – 16 век
4. Свети Илия /Белъова църква/ Самоков – стенописи 16 век
5. Свети Никола Туден 1400 г.
6. манастир Успение Богородично Елешница – 16 век
7. манастир Свети Спас Алино 17 век
8. Свети Никола Гинци – 11-14 век, стенописи 17 век
9. Свети Никола Губеш – 15-17 век ?
10. Света Троица Губеш 1411 ?
11. манастир Свети Никола Мало Малово – 16 век
12. Въведение Богородично скален манастир Разбоище – 16 век
13. Света Петка Своге – 14 век
14. църква в местността Кирик Своге – 17 век
15. Свети Илия - Еленска базилика Пирдоп – 5-6 век
Хасковска област
1. Скална църква при Маточина – 10 век
2. Скална църква при Михалич – 10 век
Thorn
_____________________________________
си позволих да ти посветя
За ivoso - пътешественика в Блог.бг
http://avangardi.blog.bg/viewpost.php?id=192906
13.06.2008 15:51
осеяна е била земята ни с малки скитове и църкви вкоптани в земятар може би по късно във времето ще ги изброя и напиша, да се знаят от повече хора.
Ivoso e родолюбец до мозъка на костите си. Хвала на такива хора и за труда им и за духа им и за просветлението. Това ми е любимо място отдавна и надявам се ще бъде.
Благодаря му за всичко и от името на всички минали от тук...
Благодаря ти за любовта и усърдието да ни покажеш това национално богатство.
Гледам и си мисля за комунистическата българска управия, която не, няма да помисли за реставрацията на храмовете.
Срам ме е, че затриваме цял златен век в българската история.
Още история - открих голяма прилика на църквата в Сапарева баня с църквата "Св. Йован канео" от 13 век на Охридското езеро. /виж в блога ми/
30.07.2008 23:03
но виждам храм ти е душата
във църквата пристъпваш ням
и знаеш Бог към тебе гледа в небесата...
Поздрав, а някои другите коментатори не са
разбрали, че не е важно да събереш просто
снимките, а е нужно да ги преживееш...
Тогава всичко е някакси истинско...
31.07.2008 12:07
http://forum.boinaslava.net/showthread.php?t=8683
04.09.2008 07:22
05.11.2008 15:42
30.01.2009 00:45
09.02.2009 00:50
09.02.2009 19:29
14.04.2010 16:41
11.05.2010 22:11
02.10.2011 11:24