Прочетен: 13496 Коментари: 5 Гласове:
Последна промяна: 13.06.2011 11:15
Беленският мост е построен от Колю Фичето. Той е завидно постижение на българското възрожденско инжинирно-строително и архитектурно изкуство. Работата по него е започната през 1865 г. и е завършена през 1867 г. Построен е по заповед на Миджит паша.Беленският мост е сводов. Той е дълъг 276 м. и е широк 9 м. Неговите 14 свода с отвор12 м са украсени с релефни изображения на животни. Поддържат го 13 опори с водорези и облекчаващи ниши, както и два брегови устоя. Мостът е направен от издялан камък от местен варовик и варов хоросан. За Колю Фичето и Беленския мост Фелис Каниц казва: „И тоя скромен човек в потури и абичка не знае, че с Беленския си мост е построил най-голямата хидравлическа постройка на Балканския полуостров, изключая Цариград. “След наводнение през 1897 г. осем свода в средната част на моста (ок. 130 м) са унищожени. През 1922 – 23 г. мостът е реконструиран със стоманобетонни опори и сводове, но първоначалния облик е променен.
Историята на моста започва някъде през 1865 г., когато Мидхад паша - тогавашен управител на Дунавския вилает, решава, че над река Янтра трябва да се построи мост, който да свързва Русчук, Търново,Орхание и София, най-напред се пазари с придворния си архитект. Предложеният от архитекта срок, обаче е дълъг, а исканата сума от три милиона турски гроша - неприемлива! Тогава някой подшушва на пашата, че има в България един майстор - самоук, но пък, който работи хем по-хубаво, хем по-евтино! Извиква Мидхад паша Майстор Кольо Фичето и му възлага задачата за моста. Поискал майсторът две недели за изчисления. Върнал се в Търново, купил восъчни свещи от една черква и започнал работа. Нагрявал восъка на пламъка, после огъвал и слепвал вощениците. Така направил модел на мост с 14 свода, отгоре равен, а не корубест като старите римски кемери, със проста, но здрава конструкция - тъкмо по вкуса на тогавашния българин. После, от една права тояга си измайсторил рабош, с който отишъл край Янтра да прави измервания на място. Дни наред майсторът обикалял бреговете на реката, газел из студената вода, а по рабоша оставял разни знаци. Накрая, лично пред пашата, заявява, че мостът ще струва точно 700 000 гроша. Ни повече, ни по-малко!
Смаян от дързостта и самонадеяността на Никола Фичев, Мидхад паша отново го пита дали е сигурен в думите си. Тогава прозвучава знаменитият отговор: "Ако, паша ефенди, не сторя моста до град Бяла за 700 000 гроша и по теркя си, вземи ми главата!". Уста Кольо не само изпълнил дадената дума, ами бил и възнаграден богато от турската управа - с орден "Меджидие", заедно с който получил и нотариален акт за земя около Самоводската чаршия в Търново. Мостът, чийто строеж започнал през 1865 г., бил завършен окончателно през 1867 г. с дължина 276 метра. Прочутия пътешественик Феликс Каниц, който се среща с Кольо Фичето го питайки: " Какви училища си завършил и какви дипломи имаш?", получава най-необичайния отговор: "Завършил съм на Байова ливада" и неразбиращо продължава да пита: "Ама, къде се намира това?" Със сигурност обаче, мостът край Бяла дава повод на прочутия летописец само четири години преди Априлското въстание, да възкликне в своята книга "Дунавска България и Балканът": " Какво би могло да стане с такъв високонадарен народ, ако можеше едно от нашите многобройни технически училища да се премести на Балкана?" В отговор - можем само да гадаем...И да се гордеем, че в този край на предосвобожденска България, преди повече от сто години, "преминал майстор по земята, издигал къщи и чешми. И мост направил над реката, да виждам другите земи!" В съзнанието ми вече звучи този познат рефрен от популярна българска песен - и тя, за прослава на създаденото от Уста Кольо Фичто.
Днес до източната страна на моста е издигнат паметник на Колю Фичето.
ДА ПОСЛУШАМЕ ХУБАВА МУЗИКА !
ВЯРА, КОЯТО ДАВА СИЛИ НА ВСЕКИ БОРЕЦ З...
29.06.2006 19:27
27.10.2008 21:06
20.10.2009 16:08
09.02.2010 01:28
01.11.2011 11:55