Прочетен: 19310 Коментари: 7 Гласове:
Последна промяна: 06.06.2011 14:34
Силистра – античният Дуросторум, известен в историята още като Доростол, Диристър, Дристра, Дръстър - е град с близо 2000-годишна история. За пръв път името Дуросторум (в превод "яка, силна крепост") се споменава от римския историк Дион Касий във връзка с преместването на седалището на XI Клавдиев легион от Панония в Дуросторум през 105 г. сл.Хр. от император Траян. Това става след края на войните, които Траян води срещу даките в периода 101-102 г. сл.Хр.
През 169 г. по времето на Марк Аврелий Дуросторум придобива муниципален статут - самостоятелен град (има изказани предположения, че това става при управлението на имп. Каракала, 211-217 г.). Той се налага като център на Долна Мизия и важна митническа станция. С разпространението на християнството и последвалото му легализиране от император Константин Велики с Миланския едикт (313 г.), утвърденият върху кръвта на мъчениците град се превръща в епископски център. За първи епископ на раннохристиянския Дуросторум се счита Авксентий (Меркуриян) - арианин, ученик на просветителя на готите Улфила, който приел християнството в арианската му форма. Авксентий застава начело на катедрата в Дуросторум около 383 година. По-късно бяга заради убежденията си в Медиолан (дн. Милано), където също оглавява епископската катедра. По това време Милано е център на Западната Римска империя, а борбата между православни и ариани е в зенита си.
През 386 г. Авксентий призовава Св. Амвросий Медиолански на публичен диспут. Настроенията са проариански и Авксентий е в апогея си, той настоява православните да му предадат базиликата Portiana. Св. Амвросий категорично отказва да предаде църквата и се затваря в нея заедно с верните си съграждани. Църквата е обсадена, но - уплашена вероятно от разрастване на размириците - императрицата, която симпатизира на арианите, се съгласява на мир със св. Амвросий. От този период са запазени няколко творения на Авскентий, между които: Житие на Улфила и едно писмо срещу св. Амвросий. Отговор на това писмо св. Амвросий дава в известната си беседа: "За отдаването на базиликата". Позицията на Авксентий е обяснима - еп. Улфила е арианин, такъв е и той, ученикът му. Тук е роден през 390 г. последният голям римски пълководец Флавий Аеций - човекът, разгромил страшилището на Рим, хунския вожд Атила. Според свидетелството на летописеца Йордан (Getica, 176), Флавий Аеций е "последният римлянин ... от най-силен мизийски род". Той става три пъти консул на Рим - длъжност, която съответства днес на министър-председател. През 451 г. в паметната битка на народите в Каталунските полета (Северна Франция) един българин–римски гражданин ще спре хуно-българската армия на Атила и ще даде глътка въздух на Европа.
Според различните автори в тази битка загиват до 180 000 войни от двете армии, без да може да бъде излъчен победител (някои автори говорят за пълна победа на римската армия). Има опити да бъде приписано доростолско гражданство и на Дионисий Малки (Exiguus, 470-544 г.) - римски монах, основоположник на летоброенето от Рождество Христово, който по поръчение на папа Йоан І през 525 г. съставя пасхалните таблици. Той е известен още със събирането на църковно-правни документи. Това, което се знае за произхода му е, че е скит от Малка Скития (днешна Северна Добруджа), което прави малко вероятно раждането му в Дуросторум. По времето на император Юстиниян градът, който често страдал от нашествията на сармати, готи, хуни, авари, българи, славяни, е възстановен от разрушенията за пореден път и е преименуван в Доростол.
Тонрежисьорът – думи на Трендафилка Немс...
ЛЮБОВ ФРЕНСКА - пълният цикъл!
02.12.2007 18:29
03.01.2009 12:24
24.08.2009 20:41
дали е римска или българска не е от значение тъй като българия е пряк наследник на рим
нито траките нито римляните нито комунистите са изченали само името им е сменено
13.10.2010 14:52
16.07.2011 09:09
</a> Revatio and important distinguished other m‚tier cliff
19.07.2011 11:00
<a href=http://www.magrenar.com/>приворот мужа </a>