Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.05.2013 17:09 - Космическата свастика на българите.
Автор: doktora757 Категория: История   
Прочетен: 19949 Коментари: 1 Гласове:
13


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
КОСМИЧЕСКАТА СВАСТИКА НА БЪЛГАРИТЕ Автор: prarodinata Категория: История   image
Прочетен: 9659 Коментари: 54 Гласове: 38

 

КОСМИЧЕСКАТА СВАСТИКА НА БЪЛГАРИТЕ  

  На Стефан с пожелания за много здраве и щастие!

       
Неотдавна в нашия и европейския печат гръмна новината, че в България е намерено най-старото изображение на свастика в света. Ставаше дума за глинена паница от врачанското село Алтимир, датирана от 5 4-о хил. пр. Хр. (каменно-медната епоха).   
    image

 
    Разбира се, всеки запознат с влечението на масовата журналистика (а вече и на масовата археология…) към сензацията и хроничната липса на желание у пишещите братя да проведат задълбочено проучване с право се е усъмнил в обективността на тази информация. Находката безспорно е изключително ценна и впечатляваща, но Свастиката от Алтимир далеч не е най-старата в света. Всъщност, както ще видите по-долу, в България са намирани свастики, с хилядолетия по-стари от алтимирската, датиращи още от епохата на ранния Неолит (7 – 6-о хил. пр. Хр.).

 

 

 

image

 

 image Фрагмент от керамичен съд със свастика от Деветашка пещера, Ловешко. Ранен неолит.

      
Но не сензациите и меренето на хилядолетия са предмет на тази публикация. Дали Свастиката е изключително български символ, който нашите предци са разнесли по целия свят сред най-широк кръг от култури и общности или е архетипно познание, заложено в човека от Създателя, е въпрос, който всеки би могъл да изследва сам за себе си. Факт е, че тя се използва от почти всички народи на планетата и все пак най-продължителна и системна употреба свещения знак има тук, на Балканите.


image

image
Казанлъшката култова масичка от средния Неолит се публикува за първи път в Интернет.


image
Тази скулптура на птица върху кост от мамут е украсена с красива и сложна свастика. Намерена е в голямото палеолитно находище в Мезин, Украйна (всъщност не чак толкова далеч от Балканите :) и е най-старото официално известно изображение на Свастиката. Датирана 10 000 г. пр. Хр.

  

 

 Безспорно нашите деди са изповядвали своя култ към Слънцето и Светлината, чиито символ се явява Свастиката, от най-дълбока древност. Но, както ще се види по-долу, Свастиката не е само Слънце. Тя съдържа познание за Вселената и извечна мъдрост за живота в нея. Надали ще се намери друг народ на планетата, при който познанието за свещения знак да е втъкано до такава степен в бита и философията му.

 

image

 

image


 

 

 

 

image

image

image

 

 

 

От ранния Неолит през каменно-медната, Бронзовата и Желязната епохи, Античността и Средновековието, през османското владичество и до наши дни, във времена на възход и упадък дедите ни са изобразявали Свастиката навсякъде в бита и ритуалите си в търсене на небесно покровителство и енергия за живот и съзидание. През последните 10 000 години прадедите ни са изобразявали великия слънчев символ върху всички възможни материали – камък, глина, дърво, тъкан и т. н. Правили са го с постоянство, творчество и въображение, създавали са нови и нови типове свастики, предавали са познанието на поколенията, за да достигне то и до наши дни, извезано върху традиционните български носии от всички етнографски области.

 

image

Глинен печат от Кратово (Македония), Неолит.

image

Хаджилар III (Мала Азия), каменно-медна епоха.
 

image

Хаджилар II A (Мала Азия), каменно-медна епоха.
 

image

image

Керамичен фрагмент, сел. могила с. Капитан Димитриево. Източник: http://photosafaribg.com/

image

Уникална керамична паница със стилизирана свастика от НАИМ – София. 

image

 


 

image

 Тракийски апликации за конска амуниция от Луковит и Бъйчени, Румъния. Източник: http://thracian-art.artstudies.bg/index.php?p=items&rubrika_id=2&searchword=&limit=10&offset=0


 

image 

 Медната врата на раннохристиянската църква Св. София в Константинопол, дн. Истанбул, построена върху старо тракийско светилище

image

 Мозайка от трако-римската вила Армира край Ивайловград.

image

Сребърен статер на тракийското племе дерони, 500 г. пр. Хр. Източник: http://www.bulgaria-is-alive.com/koreni-5.html

 

image

Разновидност на свастиката (triskelion, триквестер) върху каменен блок от Плиска. Прочут по света като "келтски".


image

Монета на тракийското племе Дерони. Изт.: http://apollon.blog.bg/izkustvo/2009/12/29/apolon-derainos.462908

imageОбреден хляб с "трикрака" свастика. Може да се види в Смолянския музей.

image

Знамето на о-в Ман (Isle of Man).
 

 

image

  

Думата Свастика произлиза от санскрит. су асти и означава буквално „да бъде добро”, св. рода пожелание за благополучие, благосъстояние и щастие. Неслучайно използвам думата щастие, защото тя е твърде близка по звучене и смисъл до „суасти”. Дали тази любима наша дума (+ типично българската наставка за ж. р. – КА) не е съхранила името на обичания символ от дълбока древност до наши дни?! 

  

image

image

 image

 

 image

 Ръкав от кюстендилска сая със свастика

 image

 Куфаловска носия, Солунско. Бургаски музей. Благодарен съм на Цанка Велева – www.zvezdichka.blog.bg – за прекрасните шевици, които ми изпрати! 


Сред народа символът на Свастиката е познат като Колото (колелото, Слънцето), кръсташка или просто Слънце (‘Малото Слънце’ в самоковско). А в руския език Свастиката е ‘Коловрат’ – въртенето на Слънцето.

 

image

 
 

 

 

image

Обреден хляб "Крива Кръсташка", гр. Панагюрище. Източник: Маринов, Д. 1914


Особено значима е традиционната употреба на Свастиката като орнамент върху Хляба. За народ, създал пословицата „Никой не е по-голям от Хляба”, това е красноречиво признание за огромното значение, което българите са придавали на свещения символ и за дълбоката вяра в силата му.


image

Хляб "Светец" за Прокопи Пчелар – с. Медковец, Ломско. Източник: Маринов, Д. 1914

 

image

Хляб за Тодоровден (раздава се за здраве на конете) – с. Пашакьой, Къзълагачко. Източник: Маринов, Д. 1914


image

image

Обредни хлябове със свастики от кърджалийския музей.
 

Различаваме свастики, които се въртят по посока на часовниковата стрелка (надясно) и сувастики, въртящи се обратно на посоката на часовника. Съществуват различни интерпретации за символиката им, но най-общо първата символизира съзиданието и обновлението, а втората – разрушителните сили, които унищожават старото, за да дадат път на Новото. Или двете заедно изобразяват пълния кръговрат на живота и енергията във Вселената.

  

image

 image

image

Изключително интересен и многопластов символ от народната ни шевица – Свастиката и Сувастиката ведно.

Малцина знаят, че великият наш цар Калоян е бил погребан с дреха, украсена с "обратни" свастики:

image
image


Затова е неуместно да се говори за ‘добра’ и ‘лоша’ Свастика в зависимост от посоката на въртене. Само единството между двата символа ни дава пълната картина за противоположностите, от които се ражда Животът. Нищо във Вселената не е статично, динамиката и развитието са вечни, а промяната винаги предстои. Съзиданието следва разрухата и унищожението е обещание за ново творение. Това космическо познание Свастиката ни помогна да съхраним.

 

 

image

Свастиката върху това безценно послание от вр. Острец поражда енергиен вихър, който се материализира в оплождащ фалос или змия на мъдростта.

 

image

 

 Нима предците ни са знаели, че звездните завихряния на Млечния път образуват галактическа Сувастика?!

image

 

 

Източници:

Кръстева, А. La broderie nationale macedonienne. Македонска книга – Скопие, 1975.

Маринов, Д. Народна вяра и религиозни народни обичаи. БАН, 1994. Трето издание (1914; 1981).
image

Митрева, П. Самоковска везба: Монографично изследване със 115 черно-бели и цветни илюстрации и графични схеми. Български художник, 1982.
image


Николов, В. Неолитни култови масички. НАИМ-БАН, 2007.

Николов, В. Праисторическа Тракия. Дъга, 2003.

Чуканова, Р.
Болгарские народные вышивки: Западные районы. Български художник, 1957.

La broderie nationale bulgare: Album. Държавна печатница, 1913 г.


Mellaart, J. Excavations at Hacilar, vol.II Plates and figures. Edinburgh University Press, 1970.

www.zvezdichka.blog.bg
http://allvin.blog.bg/politika/2011/09/15/svastikata-dreven-znak-ot-detstvoto-na-chovechestvoto-a-ne-z.819980
http://archive.org/stream/theswastika00wilsuoft#page/n5/mode/2up
http://www.voininatangra.org/modules/ipboard/index.php?showtopic=2873&st=0
http://vorfax-am-am.blogspot.com/2011/05/blog-post_01.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Mezine
http://thracian-art.artstudies.bg/?p=items&rubrika_id=2

http://prarodinata.blog.bg/history/2012/05/25/smaivashtata-drevnost-na-bylgarskata-civilizaciia-chast-ii-n.958985





Гласувай:
13



1. pvdaskalov - !!!
10.05.2013 08:40
"Нима предците ни са знаели, че звездните завихряния на Млечния път образуват галактическа Сувастика?!" Постингът можеше и без това изречение. Защото ако тръгнем да оприличаваме безразборно, то и мартениците ще трябва да сравняваме с опашки на комети. А може да открием и ДНК усуквания, и графики на електромагнитни колебания... Иначе, положен е много труд.
Аз бих предложил и друго тълкувание за пречупения кръст. С кръст може да се бележи Слънцето, но и четирите посоки на света, т.е. хоризинталният строеж на древния Космос. Да пречупиш краищата на кръста е все едно да ограничиш пространството до понятни рамери, символично представяне на територията на родовата община. Но дали е така? Обикновено истината е изключително проста.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: doktora757
Категория: Други
Прочетен: 5043799
Постинги: 508
Коментари: 1949
Гласове: 3338
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031